שאלות ותשובות

למה צריך בכלל ניהול ביצוע?
ניהול ביצוע בא להחליף את המפקח. מפקח בהגדרתו מפקח על העבודות ומנהל מכרזים בין קבלני משנה במקצועות השונים. מנהל ביצוע נכנס לתחום של קבלני המשנה השונים ומפרק את עבודת קבלן המשנה לגורמים השונים כגון אספקת החומרים וייצור חלק מהמוצרים ישירות מול הספקים של קבלן המשנה.


האם מנהל ביצוע יכול להחליף מפקח?
כן, עבודת מנהל הביצוע כוללת גם את עבודת המפקח.


האם מפקח יכול לנהל על ביצוע?
כן, אך במקרה זה הגדרת התפקיד הופכת למנהל ביצוע. חשוב לציין כי הרקע המקצועי של המפקח הוא שקובע האם יש לאותו מפקח ניסיון מספק בכדי שיוכל לשמש כמנהל ביצוע.


מה היתרונות של מנהל ביצוע?
בשל פרוק העבודות נחסך פער התיווך והסיכון במחיר של קבלן המשנה מה שמוזיל את העלויות הכלליות לאותו סעיף.


מה צריך לבדוק לפני ששוכרים את שירותי מנהל הביצוע, המפקח והקבלן?

  • מנהל ביצוע - ניסיון קודם, האם ביצע בעברו סוג זה של עבודות. עד כמה ישנה ירידה לפרטים, אופן הניהול, האם מכין לוחות זמנים ממוחשבים, האם מנהל תקציב ובקרה תקציבית, האם מעודכן בכל התקנים הרלוונטיים והאם מעסיק הנדסאים/ מהנדסים אזרחיים.
  • מפקח - כמו מנהל ביצוע אך ללא ירידה לפרטים ולפרוק עבודות והזמנת חומרים.
  • קבלן - ניסיון קודם, רישוי (האם הוא קבלן רשום) האם מעסיק מנהל עבודה מוסמך, מהו מספר העובדים בפרויקט המדובר, האם יש ציוד בבעלותו ומהו, על כמה בתים הוא עובד בו זמנית.


כיצד לבחור מנהל ביצוע?
בקשו לראות תיק עבודות או כל הוכחה המצביעה על ותק ויכולת שמתאימה לדרישות שלכם. וודאו כי הוא בקיא, בעל קשרים עם יצרנים וספקים בכל הרמות בתחום, משתמש בטכנולוגיות תומכות בנייה מבוססות מחשב ובעל יכולת לרדת לפרטי ביצוע.


מה ההבדל בין פרויקטים שנעשו ללא מנהל ביצוע לפרויקטים שנעשו בעזרת מנהל ביצוע?
פרויקט שמבוצע ע״י מנהל ביצוע יעלה פחות כסף.


האם יש צורך במנהל ביצוע בכל פרויקט?
כן, ומומלץ בעיקר בכל פרויקט של מעל ל 800,000 ₪ שכן אז בא לידי ביטוי החיסכון הכספי.


מה יקרה אם לא אשתמש בשירותי מנהל ביצוע?
במרבית המקרים תהיה חריגה מהתקציב בשל הוצאות לא מתוכננות, ובמידה וגם אין מפקח עלולות להיווצר גם בעיות של איכות (ביצוע / חומרי גלם)


מה היתרונות שמציעה חברת אלפא פריזמה?
מנהלה של חברת אלפא פריזמה הנו קבלן בניה לשעבר, שהתמחה בשוק המוסדי. שוק הבנייה המוסדי, בניגוד לפרטי פועל בסטנדרטים גבוהים יותר תוך הקפדה על נהלי עבודה, איכות בניה, איכות חומרים ובטיחות בעבודה, במקביל להתייעלות רבה וצמצום עלויות. החברה מיישמת כסטנדרט, נהלי עבודה אלו בעבודות ניהול הביצוע וזאת כנדבך נוסף על עבודות הפיקוח ובקרת טיב המוצר. בנוסף, חברת אלפא פריזמה מנהלת את הביצוע בשם הלקוח כקבלני משנה יעילים (כאשר הלקוח המזמין נהנה מחיסכון בניגוד למצב בו ביצוע העבודות נעשה ע"י קבלן מבצע ומפקח), תוך הקפדה על רמות גימור בהתאם לדרישות המזמין.


האם יש חשיבות לעמידה בלוח הזמנים בניהול ביצוע?
לוח הזמנים הינו הבסיס העיקרי לביצוע העבודות. לפני תחילת העבודות חברת אלפא פריזמה מתכננת את לו"ז הפרויקט מראשיתו ועד לסופו. בתכנון הלו"ז נכנס תכנון העבודה (סדר קדימויות לביצוע עבודות), תכנון הזמנת מוצרים לרבות זמני ביצוע (למשל הזמנה של עבודות הנגרות מבעוד מועד בכדי שתורכבנה בהתאם ללוח הזמנים שנקבע).


מה זה ניהול פיננסי?
ניהול פיננסי הוא ניהול המצב הפיננסי של כל הפרויקט בכללותו תוך הקפדה על רישום ביצוע תשלומים מצטברים לכל ספק וקבלן משנה בנפרד. מערכת הניהול הפיננסי מורכבת מרישום כפול ולפעמים אף משולש לכל תנועה וזאת בכדי להימנע מטעויות במקרה הטוב ואי רישום בכלל במקרה הרע.


מתי צריך ניהול פיננסי?
לכל פרויקט נדרש ניהול פיננסי החל מעבודות קטנות וכלה בפרויקטי ענק. יש לזכור כי ביצוע פרויקט בניה מורכב מאלפי פריטים ומהמון בעלי מקצוע וספקים. מאחר ומדובר על היקפי תשלומים של מאות אלפי שקלים ולפעמים אף הרבה יותר, יש חשיבות רבה למעקב ורישום ולא פחות חשוב גם אופן הרישום בכדי להימנע מכפילות בתשלומים.


מתי יספיק רק פיקוח בפרויקט בנייה?
אם סגרנו עם קבלן ראשי או ביצענו רכישה בפרויקט בו יש קבלן ראשי ואנו רוצים שמפקח ידאג לקיום ההסכם כפי שנחתם לרבות טיב העבודות.


מה יקרה אם יהיה רק מפקח בפרויקטים בהם יש צורך גם במנהל ביצוע?
הצורך במנהל ביצוע נוצר רק כאשר רוצים לחסוך בעלויות ולא על חשבון הטיב כך שבמקרה כזה "הנזק" יהיה בעלויות בניה שניתן לחסוך.


מתי לא צריך פקוח/ניהול ביצוע?
כאשר בונים פרגולה או כל תוספת בניה בהיקף קטן או כאשר אנו סומכים על הקבלן.


למה לי מנהל ביצוע בתוספת תשלום אם יש לי מפקח?
מנהל ביצוע ככלל אינו יקר יותר ממפקח, ההפך הוא הנכון.
דוגמאות:
פיקוח - במקרה ועלות פריט בסיסי הינו 100 ₪ המזמין ישלם:
100 ₪ + 10% בלתי צפוי לקבלן + 20% רווח קבלני + 5% דמי פיקוח = בין 135 ל 138.6 ₪
מנהל ביצוע - על אותו פריט ובאותה עלות המזמין ישלם:
100 ₪ + 12% דמי ניהול (היקף דמי הניהול נע בין 5% עד ל 12% תלוי בהיקף העבודות) = בין 112 ל 123.2 ₪ (גם במקרה והתקיים מצב בלתי צפוי).
כפי שניתן לראות בהשוואה זו העלות במקרה של מנהל ביצוע נמוכה באופן משמעותי מהעלות של מפקח.